Waar zittie dan?
In elk bedrijf is een plek waar het effect van automatisering maximaal is. Bij KJ noemen we die plek de ‘sweetspot’. Investeer je op deze plek 100 euro in automatisering, dan levert het binnen een jaar 200 euro op. Klinkt natuurlijk interessant.. maar waar zit die plek in je bedrijf? In dit artikel leggen we uit hoe je jouw ‘sweetspot’ vindt. Want met het beantwoorden van de juiste vragen weet je ‘m zo te vinden. Aan de slag!
1. Waar vind ik mijn ‘sweetspot’?
Je bedrijf is altijd in beweging. Of je nu groeit in omzet, een nieuw product lanceert, inspeelt op nieuwe behoefte van klanten of je processen anders inricht. Deze beweging is mega belangrijk en is de motor van je innovatie. Een belangrijke succesfactor. Stilstand is achteruitgang, motten we niet hebben.. worden we ingehaald.
Er lopen altijd onderdelen van je bedrijf achter op de vooruitgang omdat je bedrijf sneller groeit dan dat je je bedrijf kan aanpassen. Je hebt sneller iets nieuws bedacht dan dat alles zich aan heeft gepast. Ondertussen lekt je bedrijf winst. Een winstlekkage dus. Dat moeten we uitleggen.
Denk bijvoorbeeld aan: een verbetering in je werkwijze die nog veel tijd en handwerk kost. Of de invoering van een nieuw product waarbij veel gegevens nog niet vastliggen in de systemen. Irritant toch?
2. Hoeveel computerwerk wordt door mensen gedaan?
Wat kan een computer niet en is dus mensenwerk? Een computer kan geen:
- Beslissingen maken;
- Creativiteit toevoegen;
- Aannames maken of interpreteren;
De slimmeriken beseffen dan dat heel veel computerwerk door mensen wordt gedaan. En dat is zonde. Is er ruimte voor veel creativiteit, aannames en interpretaties in je proces? Dan zwabbert je proces en is het verstandig deze eerst stap voor stap glad te strijken. Om daarna je ‘sweetspot’ te vinden is het belangrijk om te onderzoeken hoeveel indirecte-tijd (administratie/software/mails/excel/etc) wordt besteed aan:
- Een order-intake;
- Een factuur;
- Een planning uitvraag;
- Een werkopdracht;
- Een inkoopopdracht;
- Een verloningsronde;
- Etc…..
Als je kritisch gaat bekijken hoeveel echt mensenwerk hierin zit en we alleen dát zouden doen. Hoeveel tijd zijn we dán bezig met deze processen?
De plek waar de meeste effectiviteit behaald kan worden is op dat moment jouw sweetspot. Daar moet je wat mee.
3. Voorbeelden van het dichten winstlekkages:
Om je de mogelijkheden te laten zien hebben we drie voorbeelden van het dichten van winstlekkages op een rijtje gezet. Zo..
.. hebben we samen met Jekill & Hyde Company het informatie landschap gestructureerd, waardoor alle 65.000 uitlaat varianten in vele verschillende landen systematisch van advies en prijs kunnen worden voorzien. Ze bespaarde daarmee 0,8 FTE op het onderhouden van het assortiment in het Dealer-portaal. 40% stijging van bestellingen zonder tussenkomst van salesafdeling. En 50% vermindering van de druk op orderintake en advies. Lees hier de referentiecase.
.. hebben we samen met Adezz het proces rondom debiteurenbeleid helemaal vrij gemaakt van gevoel, interpretatie en aannames. Hebben we het proces samen strak gezet en factureert Adezz automatisch alle herinneringen, aanmaningen en laatste aanmaningen en bespaart daarmee 20% FTE.
.. hebben we samen met Breedband alle stapjes in het proces van factureren van herhalende contracten helemaal platgeslagen. Alle vormen van creativiteit eruit kunnen elimineren. Daardoor waren we in staat een goed geoliede factureermachine te bouwen. Daardoor zijn ze 90% minder tijd kwijt aan het factureren, 60%(!) minder tijd aan het invoeren van orders, en hebben ze een 99% kloppende administratie. reken maar uit je winst. Lees hier de referentiecase.
Ga dus op zoek naar jouw ‘sweetspot’. Elke 100 euro die je investeert levert binnen een jaar 200 euro op. Neem je order intake, planning en facturatieflow onder de loep. Grote kans dat je jouw ‘sweetspot’ daar gaat vinden. Benieuwd naar meerdere voorbeelden? Of wil je graag geholpen worden bij het vinden van jouw sweetspot. Neem dan contact op met Sem. Hij helpt je graag verder en is een eindbaas is het vinden van jouw winstlekkage.